środa, 23 grudnia 2015

Złodziejka książek ~ Markus Zusak


 AUTOR: Markus Zusak
TYTUŁ ORYGINALNY: The Book Thief
DATA WYDANIA: 22 stycznia 2014
LICZBA STRON: 496
WYDAWNICTWO: Nasza Księgarnia 
OCENA: 10/10
CENA Z TYŁU KSIĄŻKI: 49,90 zł





Liesel Meminger swoją pierwszą książkę kradnie podczas pogrzebu młodszego brata. To dzięki „Podręcznikowi grabarza” uczy się czytać i odkrywa moc słów. Później przyjdzie czas na kolejne książki: płonące na stosach nazistów, ukryte w biblioteczce żony burmistrza i wreszcie te własnoręcznie napisane… Ale Liesel żyje w niebezpiecznych czasach. Kiedy jej przybrana rodzina udziela schronienia Żydowi, świat dziewczynki zmienia się na zawsze…
źródło opisu: Nasza Księgarnia, 2014

Książka opowiada historię niemieckiej dziewczynki mieszkającej w nazistowskich Niemczech. Lisel w wieku 8 lat ( nie pamiętam dokładnie wybaczcie) miała zostać oddana wraz z bratem Wernerem do rodziny zastępczej. Niestety jej brat nie przeżył tej drogi. Na Himmelstrasse (może i nie od razu) znajduje dom. Jej przybrana matka nie jest najwspanialszą kobietą jaką można sobie wyobrazić, jednak strasznie pokochała Lisel, zresztą jak jej mąż. nie chcę zbyt dużo opowiadać o fabule książki żeby nie spoilerować wam zbyt dużo. 

Ta książka bez wątpienia jest jedną z najpiękniejszych a za razem tragiczniejszych książek. Zwłaszcza dla ludzi interesujących się II wojną lecz nie tylko.

OBOWIĄZKOWY MUST HAVE!!!!

II wojna światowa to ciężki temat, a staje się jeszcze cięższy gdy narratorem zostaje śmierć. Temat pokazany z zupełnie innej strony, ze strony Niemców. Nie każdy Niemiec popierał Hitlera i nie każdy był zabójcą. Istnieli też dobrzy mieszkańcy tacy jak Hubermannowie czy Steinerzy. Nie wszyscy byli nazistami, oni tak samo jak my ukrywali żydów. 

(UWAGA MOŻE BYĆ SPOILER) Lisel bardzo polubiła Maxa. ten właśnie żyd napisał dla niej historię Strząsaczka słów. Przemalował wszystkie strony w Mein Kampf na biało. Dał jej tę książkę przed swoim odejściem (a właściwie ucieczką).

Osobiście nie miałabym możliwości żeby ją przeczytać, gdyby nie moja wspaniała Milena. Wiem, że pewnie będziesz to czytać więc jeszcze raz dziękuję z całego serca za ten wspaniały dar. Czytałam ją rok temu i dalej jestem pod wielkim wrażeniem. Po jej przeczytaniu stwierdziłam, iż nie mogę zrobić niczego innego jak tylko ją kupić. Jest tu naprawdę wspaniale wszystko opisane. Kilka wątków. Strasznie spodobał mi się wątek przyjaźni pomiędzy główną bohaterką a jej sąsiadem Rudym. Większość osób które to czytały bądź blogerek których recęzje czytałam były pod wrażeniem przyjaźni Lisel i Maxa, jednak ja zawsze wolałam gdy w książce była mowa o Lisel i Rudym, o ich wspólnych wyjściach, o ich grze w piłką, o drodze do szkoły.


Książka wiele razy wywołała u mnie łzy. Przepłakałam wiele wieczorów i wiele rozdziałów, jestem osobą często płaczącą zwłaszcza przy książkach. Kocham trzymać tą książkę i wracać wspomnieniami do zimnych styczniowych wieczorów, wracać do tych historii pisanych życiem, ponieważ ta książka jest dla mnie tak napisana jakby autor naprawdę przez to przeszedł. To właśnie bardzo mnie poruszyło, on nie przeżył tego, ale dał mi odczucie jakbym to ja była Lisel. Dzieło prawdziwe, dzieło cudowne, dzieło niesamowite i nieprawdopodobne. 

Ogólnie uważam, że książka ta powinna pojawić się na liście lektur dla gimnazjum! Ona daje do myślenia! Jest bardzo przydatna, ostatnio na tescie próbnym, który zrobiła nam pani od polskiego była do napisania rozprawka i w poleceniu było zapisane żeby podać przykład z literatury, podałam Złodziejkę książek (niestety nie pamiętam tematu było chyba coś o ciekawości, ale nie jestem pewna). 

Na podstawie książki nakręcono film. był on również piękny jednak zabrakło mi w nim tych wszystkich kradzieży i paczki z którą trzymali się się Lisel i Rudy. to właściwie jedyna moja uwaga co do niego i też gorąco polecam jego oglądnięcie, ale po przeczytaniu.

To by było na tyle pozdrawiam Julia. :)




5 komentarzy:

  1. Książka bardzo mnie ciekawie, choć nie jestem miłośniczką historii. Pewnie kiedyś się za nią zabiorę 😀

    ksiazki-recenzje-czytelnicy.blogspot.com

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Zabierz, zabierz jest czymś doskonałym. 😊

      Usuń
    2. Zabierz, zabierz jest czymś doskonałym. 😊

      Usuń
  2. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń